Kan ik leven vanuit overvloed?
-
2 minuten

We leven in de kerk in tijden van krimp. De meeste gemeenten ‘vergrijzen’ en de jongere generaties ontbreken. Terecht maken we ons daar zorgen over.  Natuurlijk, we hebben weet van God, die zijn kerk niet laat verslinden (Mattheus 16:18), maar intussen sluiten schrikbarend veel kerken hun deuren in Nederland. Goed om te weten dat elders in de wereld de kerk groeit. Goed om te weten dat er ook in Nederland groeiende kerkgemeenschappen zijn, waar veel jonge mensen een thuis vinden. En toch… als je deel uitmaakt van de meerderheid van krimpende gemeenten kan het je benauwen. Hoe ziet de toekomst eruit?  

De wereldwijde ontwikkelingen zijn daarbij ook niet bepaald geruststellend. Oude machtspolitiek steekt weer de kop op. Dictators en autocraten roeren zich en democratie kan zomaar verzwakt worden of zelfs om zeep geholpen. Er is dreiging, zelfs van oorlog. Hoe ziet de toekomst eruit voor onze kinderen, onze kleinkinderen?  

Kan ik leven vanuit die overvloed als mijn hart bang is.
-

De kerk, de wereld, maar ook je eigen leven kunnen aanleiding zijn tot grote zorg. Behoud ik mijn baan? Hoe moet het verder als ik ziek ben, chronisch ziek? Veel mensen hebben het niet breed, omdat er zoveel is wat hen beperkt en onrust geeft.  

Middenin dat alles leven wij met een God van overvloed. Een God die vrijgevig is. Een God die als wezenskénmerk ‘geven’ heeft. Omdat Hij weet wat wij nodig hebben, omdat Hij zó met ons begaan was, in grote barmhartigheid, dat Hij zichzelf aan ons gaf in Jezus. Johannes de Doper zegt het zo: ‘Die na mij komt is meer dan ik, want Hij was er vóór mij. Uit Zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt’. (Johannes 1: 15,16).

Johannes kwam als een getuige, als een hoopbrenger, in een wereld die ook toen vol dreiging en zorg was. Hij wijst. Hij is de wegwijzer naar Jezus, die de vervulling is van alle profeten. ‘Uit Zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt’. En Jezus kwam, Hij sprak woorden van leven, die werkelijkheid werden in daden van genezing en vergeving. De mensen stroomden toe – zóveel overvloed! Spijziging van duizenden en nóg zoveel over. Goedheid die blijft, tot op het kruis en juist daar de wereld verandert. Hij, Jezus, weet alles van deze wereld en onze zorgen. Hij, Jezus, houdt van allen, van ieder mens, kostbaar in Zijn ogen – overvloed van liefde.  

Kan ik leven vanuit die overvloed als mijn hart bang is en bezorgd? Ik heb het nodig om telkens weer herinnerd te worden aan déze werkelijkheid, die zichtbaar en tastbaar werd in Jezus, de werkelijkheid van Gods overvloedige goedheid.  

‘Want God is overstelpend goed, die ons in vrede wonen doet. Zijn goedheid is al morgendauw, elk nieuw geslacht ervaart zijn trouw’  zingen we met de berijmde versie van Psalm 100.  

We leven nog steeds in vrede. Elke dag schenkt God het licht. Elke dag mogen we leven in het besef van zijn liefde en trouw. Per dag, soms per uur. Hij laat de wereld niet los, de kerk niet los en mij niet los. Ik zeg het mijzelf aan en ik hoop dat het me telkens weer wordt aangezegd, in het midden van de gemeente, door mijn broeders en zusters.  

Nynke Dijkstra

11 maanden geleden

-