Lezen: Titus 3:1-2
3 minuten

Van de week las ik uit het Bijbelboek Titus. Paulus noemt in deze brief heel specifiek hoe christenen zich moeten gedragen. In hoofdstuk 3:2 is hij heel concreet: christenen mogen geen kwaadspreken, maar moeten zich vredelievend, vriendelijk en zachtmoedig gedragen tegenover alle mensen 

Sommige Bijbelteksten vind ik best lastig één op één toe te passen op de huidige tijd. Maar deze verzen uit Titus hebben weinig uitleg nodig om begrepen te worden. En gek genoeg maakt dat deze verzen niet makkelijker. Want ik ben niet altijd zachtmoedig, en al helemaal niet tegenover alle mensen. Als ik in de auto zit en iemand haalt me in, wat vervolgens maar nét goed gaat, dan zit ik inwendig te foeteren achter het stuur. Als iemand nét even voor me schiet in de rij bij de supermarkt, is mijn eerste gedachte “tsjonge wat asociaal”.  

Heb ik het gevoel dat ik een bepaald recht heb om geïrriteerd, of zelfs boos te zijn.
Lezen: Titus 3:1-2

Ergens heb ik het gevoel dat ik een bepaald recht heb om geïrriteerd, of zelfs boos te zijn. De ander doet toch het verkeerde? Maar dan gaat Paulus nog even verder. Hij maakt de vergelijking met hoe wij zelf zijn gered door Gods barmhartigheid. Ik ben niet gered doordat God die over mij dacht: “tsjonge wat een aso, die doet steeds weer het verkeerde”. Ik ben gered doordat God barmhartig en genadig was, en Hij mij die genade heeft gegeven door Jezus’ dood en opstanding. En dat is voor mij het grootste voorbeeld wat ik kan hebben. En vanuit dat voorbeeld geeft Paulus deze opdracht over hoe christenen zich behoren te gedragen. 

Toch blijkt in de praktijk dat zo’n duidelijke en concrete opdracht best ingewikkeld kan zijn. Want het blijft lastig om altijd vredelievend, vriendelijk en zachtmoedig te zijn. Ik zat wat te mijmeren over hoe dat er in de praktijk uit ziet, toen ik een liedje van Daniël Lohues hoorde. Hij zingt:  

We moeten aordig doen tegen mensen die niet aordig doet.  

Want die bent aordigheid, het hardste neudig.  

Harder as wij. 

Dit is wel een mooi antwoord denk ik. Aardig doen, juist tegen mensen die niet aardig tegen mij doen. Gods genade laten zien aan anderen begint bij aardig doen, tegen alle mensen. Dat blijft misschien soms moeilijk om te doen, maar veel concreter wordt het niet. 

Mark en Julia de Jager

9 maanden geleden

Titus 3:1-2

Herinner allen eraan dat ze overheid en gezag moeten erkennen en gehoorzaam moeten zijn, bereid om altijd het goede te doen, dat ze van niemand mogen kwaadspreken, vredelievend en vriendelijk moeten zijn en zich tegenover alle mensen steeds zachtmoedig moeten gedragen.