De trouw van de wijngaardenier
Lezen: Lucas 13:6-9
3 minuten

Hoe ervaar je Gods leiding in je leven? Dat kan soms best ingewikkeld zijn. Het is heel helpend om te bezien hoe Jezus naar je leven kijkt. In dit verband vind ik het verhaal van de onvruchtbare vijgenboom uit Lucas 13 zo prachtig en veelzeggend! Iemand heeft een vijgenboom in zijn wijngaard geplant en komt kijken hoe het met de opbrengst van de vruchten is. Nou, dat is niet best. Het lijkt een onvruchtbare boom te zijn. Daarom zegt hij tegen de wijngaardenier: ‘Ik kom nu al drie jaar hier om te kijken naar de vruchten van deze boom, maar ik vind niks. Hak ‘em maar om. Zonde van de ruimte die deze boom inneemt terwijl het helemaal niks oplevert.’

Hak ‘em maar om. Dat is de stem van de samenleving
Lezen: Lucas 13:6-9

Hak ‘em maar om. Dat is de stem van de samenleving van vandaag. Daar wordt gekeken met een eisende, keurende en oordelende blik. De dingen moeten rendement hebben, er moeten targets gehaald, het gaat om meetbare resultaten, om prestaties. Hak ‘em maar om. Dat doet ook denken aan de onverdraagzaamheid van de cancelcultuur waar je zomaar compleet afgeschreven kunt worden om een standpunt, een fout(je) of om een aspect van wie je bent.

Jezus kijkt zó anders! Hij is de wijngaardenier die tegen de eigenaar van de vijgenboom zegt: ‘Ach Heer, laat die boom nog dit jaar staan. Ik ga er extra goed voor zorgen, Ik graaf er nog een mooi geultje omheen, Ik zorg voor extra mest; wie weet gaat dat de boom helpen om vruchten voort te brengen.’ Je kunt vastlopen in het leven. Je kunt jezelf enorm teleurstellen of teleurgesteld worden door anderen. Het leven kent z’n woestijnperiodes. In al die situaties ziet Jezus je. Hij is de hovenier die voor je zorgt en voor je bidt. Jezus Zelf bemiddelt voor je bij de Vader. Jezus roept je op om ook zélf te bidden. ‘Maar als je bidt, ga dan je binnenkamer in, doe de deur dicht, bid tot je Vader, die in het verborgene is; en je Vader, die in het verborgene ziet, zal het je lonen’ (Matt. 6: 6). Je Vader zal het je lonen. Mooi hè? God kent je omstandigheden en noden. Het gebed brengt intimiteit voort en voedt de gehoorzaamheid en het verlangen Gods weg te gaan, hoe deze ook zal zijn. Hij geeft op Zijn manier, op Zijn tijd en wijze antwoord. Christus Zelf is je weg.

Els van Dijk

5 maanden geleden

Lucas 13:6-9

Hij vertelde hun deze gelijkenis: ‘Iemand had een vijgenboom in zijn wijngaard geplant en ging kijken of de boom vrucht droeg, maar hij vond geen vijgen. 7Hij zei tegen de wijngaardenier: “Al drie jaar kom ik kijken of die vijgenboom vrucht draagt, maar tevergeefs. Hak hem maar om, want hij put alleen maar de grond uit.” 8Maar de wijngaardenier zei: “Heer, laat hem ook dit jaar nog met rust, tot ik de grond eromheen heb omgespit en hem mest heb gegeven. 9Misschien zal hij dan het komende jaar vrucht dragen, en zo niet, dan kunt u hem alsnog omhakken.”