Je moet maar durven
Lezen: Psalm 13:2
3 minuten

Klagen is nou niet meteen een werkwoord waaraan je denkt, wanneer het gaat over het christelijk geloof. Dan gaat het meer om werkwoorden als vertrouwen, liefhebben en belijden. En dan gaat het om woorden als geloof, liefde, zonde, schuld, vergeving, barmhartigheid en naastenliefde. 

Het werkwoord ‘klagen’ komt ook niet zoveel in de Bijbel voor, hoewel er een heel Bijbelboek is met de titel Klaagliederen. Maar toch, er wordt wat afgeklaagd in de Bijbel, met name in het boek van de Psalmen. De psalm die ik koos is er vol van, maar ik had ook andere psalmen kunnen noemen. Het opvallende is, dat het klagen niet een emotie in het luchtledige is, maar dat de klacht een adres heeft, namelijk God. Je moet maar durven. Het is jammer dat er misschien in het verleden in de kerk te weinig aandacht is geweest voor het goed recht om boos te zijn op God. Al te snel werd dat gezien als een vorm van ongeloof of zelfs van blasfemie. 

Ten onrechte. Ik vind het zo mooi dat de Bijbel ons voorgaat in de klacht richting God. In de bovenstaande tekst staat namelijk niet dat wij God vergeten, dat zouden we verwachten, maar dat God ons vergeet, en dat Hij zich verbergt. Geloven is namelijk niet iets wat buiten ons gevoel, en onze ervaring omgaat, maar het heeft er juist alles mee te maken. We kunnen ervaren dat God ons vergeet en we kunnen ervaren dat God zijn gezicht voor ons verbergt en als je God serieus neemt, kan dat een heftige ervaring zijn. Een ervaring van Godverlatenheid, een ervaring van de afwezigheid van God. En dat allemaal erkent de Bijbel, en diezelfde Bijbel geeft ons woorden om tegen God uit te schreeuwen. 

Ik zou het echt schadelijk vinden als we in de kerk met z’n allen zouden uitstralen dat geloven alleen fijn, mooi en plezierig is. Misschien doen we dat wel omdat we denken dat het zo hoort en doen we het met de beste bedoelingen. Om God groot te maken en mensen te winnen, maar zo werkt het vaak niet. Eerlijkheid duurt ook in het geestelijk leven het langst. Laten we dus maar erkennen dat er momenten zijn, dat je niet wilt jubelen, maar schreeuwen. Dat is eerlijker tegen over God en ook tegenover je medemens.  Dank u wel Heer, dat ook psalm 13 in de Bijbel staat! 

Andries Knevel

3 jaar geleden

Psalm 13:2

Hoe lang nog Heer, zult u mij vergeten? Hoe lang verbergt u voor mij uw gelaat?