Springstof
Lezen: Efeze 6:17
3 minuten

Het leven in de concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog was bar en boos. Toch zijn er ook prachtige verhalen uit die periode voortgekomen. Bijvoorbeeld van de man die veel en graag in de Bijbel las, maar in het kamp daar natuurlijk niet over beschikte. Daarom verzamelde hij stukjes papier van verpakkingen, formulieren en via medegevangenen. Hij versierde ook een paar stompjes potlood en regelde een geheim schuilplekje. En toen begon hij. Hij schreef stukken uit de Bijbel die hij uit zijn hoofd kende in miniscuul kleine letters op, zoveel mogelijk op één stukje papier. Vervolgens vroeg hij aan iedereen die hem maar van dienst kon zijn: ‘Wat weet jij nog van de Bijbel? Noem teksten, vertel verhalen.’ Alle jaren dat deze man in het kamp zat, noteerde hij gretig zijn oogst. Zo ontstond er een bonte eigen Bijbel, waar hij uit voorlas, bijvoorbeeld als iemand ging sterven in een barak. Natuurlijk moest dat allemaal in het uiterste geheim en heel voorzichtig gebeuren, want stel dat het boekje – want dat werd het uiteindelijk! –  ontdekt zou worden! De woorden uit het bekende Lutherlied krijgen zo wel een heel diepe dimensie: ‘Gods Woord houdt stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken.’ 

Paulus spreekt over de helm van de verlossing en het zwaard van Gods Woord. Veel kwaad begint namelijk in de gedachten van een mens. Die gedachten worden woorden en woorden worden daden. De strijd tegen het kwaad begint dan óók bij je gedachten. Daarom heb je de helm van de verlossing en de bescherming nodig. Die moet redden van negatieve en idiote gedachten, van wereldse denkschema’s en moet goede gedachten behoeden. Gods Woord maakt onderscheid tussen woorden die ons zegenen en woorden die ons kunnen beschadigen. Daarover zegt Luther: ‘Het Evangelie was ten tijde van Christus en de apostelen (wat ik noem) lesstof. Onder de pausen was het leesstof. Nu is het echter springstof geworden waarmee de tegenstanders en foute gedachtenpatronen niet langer worden geduld, maar uit de weg worden geruimd.’ Hoe explosief werkt het Evangelie bij jou? 

Els van Dijk

2 jaar geleden

Efeze 6:17

Draag de verlossing als helm en Gods woord als zwaard, dat u van de Geest ontvangt.