Zonde van je tijd?
Lezen: Psalm 127:2
3 minuten

‘Trouwe Heiland houd de wacht, want ik ga nu slapen.’ Ken je dat liedje? En doe je het ook: gaan slapen in het diepe besef dat er over je gewaakt wordt? 

Nu vinden sommige mensen slapen ‘zonde van hun tijd’, maar onderzoek wijst uit dat slaap vooral een positieve toestand is en dat je je tijd juist nuttig besteedt als je eraan toegeeft. Het is goed voor je stemming, je prestaties, je communicatie en je gezondheid. Slaap is bovendien belangrijk voor het opslaan van informatie in je langetermijngeheugen. Wie te weinig slaapt kan zich de volgende dag minder herinneren dan degene die wel genoeg nachtrust heeft gehad. Verder worden tijdens de slaap nieuwe hersencellen aangemaakt. Door chronisch slaapgebrek wordt derhalve het functioneren van de hersenen minder. 

Volwassenen hebben zo’n 7,5 – 8,5 uur slaap per nacht nodig en voor adolescenten is dat nog een uur langer. Maar het zijn er maar weinigen die dat halen. Onderzoek toont dan óók aan dat slaaptekort een probleem is met de omvang van een epidemie. We noemen het nu de terreur van het slaaptekort.  

En waar blijft dan de afhankelijkheid van onze God waarmee we in onze kindertijd gingen slapen?
Lezen: Psalm 127:2

De belangrijkste oorzaak ervan is de 24/7-mentaliteit, het permanent bereikbaar zijn. Mensen doen dat niet alleen omdat het ‘leuk’ is en er ook ’s nachts zoveel spannende dingen te beleven zijn. Nee, het heeft ook met een groot verantwoordelijkheidsgevoel te maken. ‘Je moet er zijn voor je vrienden.’ Of is het eigenlijk een verkapte vorm van arrogantie? Ik ben de oplossing van het probleem van mijzelf en van een ander? En waar blijft dan de afhankelijkheid van onze God waarmee we in onze kindertijd gingen slapen?  

Het is opvallend dat slapen een belangrijke rol speelt in de omgang tussen God en mensen. Adam krijgt Eva in zijn slaap, Abram slaapt als God een verbond met hem sluit en Jezus slaapt in de storm. Zou dat te maken hebben met de manier waarop God wil werken? Als wij stil zijn, kan Hij Zijn plannen uitwerken. Zou het zo kunnen zijn dat de verbeten en dwangmatige (werk)gewoonten die onze samenleving beloont en bewondert, een teken kunnen zijn van zwak geloof en aanmatigende trots, alsof we er niet op kunnen vertrouwen dat God Zijn wil volbrengt? God geeft het Zijn beminden als in de slaap. Want de Bewaarder van Israël sluimert of slaapt niet. Het komt altijd van Gods kant. 

Els van Dijk

2 jaar geleden

Psalm 127:2

Het is tevergeefs dat u vroeg opstaat, laat opblijftbrood eet waarvoor u moet zwoegen; de Here geeft het Zijn beminden in de slaap.