Gekend zijn
Lezen: Galaten 4:9
4 minuten

‘Hallo – wat leuk om je te zien! Gaat het goed?’ zegt een vrouw die me spontaan aanspreekt op het terras. Ze lijkt me te kennen, maar ik weet niet wie zij is. Met ‘Ha, het gaat prima!’, koop ik wat tijd. Ik probeer de kortsluiting in mijn hoofd te doorbreken en stel een wedervraag op zoek naar aanwijzingen. Al gauw blijkt dat ze mijn werk gelezen heeft en daardoor het idee heeft dat ze me kent. Ik voel me gevleid, maar dat is het dan ook wel. Mijn aandacht keert gauw terug naar de bekenden aan mijn tafel, naar de mensen met wie ik iets heb.

Je hebt het zelf ook vast wel eens meegemaakt. Iemand groet je, heel hartelijk zelfs, maar je kent degene niet. Tijdens een wandeling in het bos, of op een andere onverwachte plaats. Vaak doe je het uit beleefdheid, of misschien meer verlegenheid, omdat het raar zou zijn dat stel dat je pad kruist op de uitgestrekte heide niet te groeten. Dat kost in een drukke winkelstraat geen enkele moeite. En als je dan groet, gaat het nauwelijks van harte. Dat is logisch, je hebt niets met die mensen. Er is geen wens en laat staan een gebed in jouw ‘goedemiddag’ verstopt, het is slechts een erkenning van het bestaan van die ander. Toch kan dat al goed doen. Ik kan er soms aangenaam door verrast zijn. Net zoals de zon soms even doorbreekt op een donkere of gewoon drukke dag en God lijkt te zeggen: ‘Ik zie dat je er bent.’ Maar door Hem gezien zijn gaat dieper dan zijn oneindige opmerkzaamheid. Het is een bevestiging dat Hij ons kent. Waar wij druk zijn met God negeren, ontlopen of zoeken, kent en doorgrondt Hij ons (Ps. 139:1).

Waar wij druk zijn met God negeren, ontlopen of zoeken, kent en doorgrondt Hij ons.
Lezen: Galaten 4:9

Kennen betekent in de Bijbel zoveel meer dan dingen van iemand weten. Het gaat bij kennen om het hebben van een persoonlijke relatie met de ander. Relaties zijn zelden volledig wederkerig of in balans. En zo staat het er met jouw relatie met God waarschijnlijk ook voor. Die zal nooit perfect zijn. Jouw geloof of het gebrek daaraan is niet allesbepalend, dat is Gods liefde voor jou door Jezus Christus. Jouw toewijding aan God en je naasten schiet vaak tekort. Zo voelt het soms ook, zeker wanneer het in contact met de ander niet verder lijkt te komen dan elkaar groeten. Maar dat kan een eerste stap in leren kennen zijn. Het bestaan van die ander erkennen. Wie heb jij vandaag gegroet? Heb je God al gegroet? Of je hart bij Hem uitgestort? Laat je maar kennen. Of knik maar als groet, laat woorden achterwege en buig je hoofd voor Hem. Hij kent je toch wel.

Eline de Boo

3 jaar geleden

Galaten 4:9

Nu kennen jullie God wel. En wat veel belangrijker is: God kent jullie.