Andries Knevel
2 jaar geleden
“We hebben het beste product van de wereld”, zei de een. ”Maar van marketing hebben we nog weinig kaas gegeten” zei de ander. “Het ligt niet aan de marketing, maar het verpakkingsmateriaal is te dik, te vies en te oud” zei de derde.
Ik zat met een groepje mensen te praten over de vraag waarom het in onze tijd moeilijk is om over het Evangelie te communiceren. Ook als je, wat oneerbiedig gezegd, de beste boodschap van de wereld zou hebben: de liefde van God voor deze wereld, die Hij heeft laten zien door zich te offeren op Golgotha. Wat een zin overigens, die snapt bijna niemand…
Meer dan 1000 jaar wordt het evangelie in Europa verkondigd, en het heeft zegenrijk op onze cultuur ingewerkt. Het heeft onze cultuur zelfs gevormd. Maar soms lijkt het wel alsof dit evangelie zijn kracht heeft verloren. Dat ligt niet aan de boodschap, denk ik, maar aan wat de derde vrouw het verpakkingsmateriaal noemde. In de loop der geschiedenis is er heel veel aan het evangelie vastgekoekt.
“Gij zijt het zout der aarde” zegt Jezus. Hij zegt niet dat we het moeten zijn. Hij zegt dat we het zíjn.
Maar soms werd dat zout krachteloos en soms vergaten we helemaal dat we zout waren. En soms klonterden we met z’n allen samen in een zoutvaatje, om maar de boze wereld buiten te sluiten. Daarnaast verkondigde de kerk in de loop der eeuwen misschien wel leerstellingen, onder invloed van de cultuur, waardoor een ander zich buitengesloten voelde. En in onze cultuur lag ook voor de kerk de verleiding van macht en corruptie op de loer.
In de huidige beeldvorming staat de kerk er niet best voor. Wanneer er weer ranglijstjes worden gemaakt van instituties die wel of niet te vertrouwen zijn, staat de kerk steevast onderaan, samen met de politiek. Niet vanwege de boodschap, is mijn stellige overtuiging, maar vanwege het verpakkingsmateriaal. Het wordt een hele klus, om die verpakking langzaam te verwijderen. Ook een pijnlijke, want het zit aardig vast. Geen wonder, na 1000 jaar.
Gelovigen kunnen wel eens een beetje moedeloos worden, wanneer ze merken dat het beeld van kerk en geloof nog altijd wordt gekleurd door de verpakking. Maar moedeloosheid is een woord dat niet in de Bijbel voorkomt. Daar gaat het over volharding en hoop. Mooi dus die aansporing van Jezus. Zout zijn, licht zijn, het Evangelie doen. Misschien dat dan langzaam de verpakking loslaat.