Hoogste doel
lezen: Efeze 2: 1-10
3 minuten

In deze wekelijkse bron van inspiratie wordt je geloof gevoed. Jou wordt de hand gereikt om terug te keren naar de Bron. Om (opnieuw) te beginnen bij het begin. Waarom leef je? De Kleine Westminster Catechismus (1647) vraagt: ‘Wat is het hoogste doel van de mens? En antwoordt: ‘Het hoogste doel van de mens is om God te verheerlijken en zich eeuwig in Hem te verheugen.’  

Wat me ook overkomt in je leven, welke keuze ik ook maak, ik heb een richtlijn nodig. Het is niet gek als ik soms behoorlijk uit koers raak. Ik kan mezelf in de nesten werken, verkeerde keuzes maken. Er kunnen me rampen overkomen. Ik kan verstrikt raken in alles wat aandacht opeist. Uiteindelijk kom ik mezelf tegen. Gedesoriënteerd, met lege handen. Het kan lang duren voor ik toegeef dat ik een andere kant op moet. Bertolt Brecht schijnt gezegd te hebben: ‘Ik sta even stil en dat is een hele vooruitgang.’  

Verstrikt raken in alles wat aandacht opeist.
lezen: Efeze 2: 1-10

Het staat haaks op wat wij in onze samenleving vinden: stilstand is achteruitgang. Geef toe, je bent soms uitgeput, overprikkeld, dolgedraaid. Niet alleen in je werk, ook in je vrije tijd, in je relaties, in je net werken, waar niet eigenlijk. Je staat altijd aan. Geen mens houdt dat vol. Sta je eenmaal stil, dan kom je erachter dat je leven nogal leeg is. Als het om zaken gaat die er echt toe doen.  

Om doelgericht te (leren) leven is het goed om stil te staan. Ik ben hardhandig stilgezet door het overlijden van mijn dochter. Met moeite kom ik weer op gang. Het wordt nooit meer zoals het was. Dat wil ik ook niet. Ik wil, met hart en ziel en lijf en leden, God verheerlijken. Dat gaat met tegenkrachten gepaard. Ik laat het er niet om. 

Hoe verheerlijk je God? Al doende. ‘Want Hij is het die ons gemaakt heeft tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid.’ (Efeze 2: 10). 

Als ik bid vraag ik God mij te laten zien waar ik van betekenis kan zijn. Ik vraag niet om een klussenlijst. Het is organisch: ik kom mensen tegen, beland in een bepaalde situatie en merk dat God openingen geeft. Aan mij de keus om die te benutten. Het kunnen kleine dingen zijn, van grote waarde. Ik merk dat het me gelukkig maakt als God door me heen zijn Koninkrijk bouwt. Ik begin me nu al te verheugen. 

Johan Timmer

7 maanden geleden

Efeze 2: 1-10

U was dood door de misstappen en zonden waarmee u voorheen de weg ging van de god van deze wereld, de heerser over de machten in de lucht, de geest die nu werkzaam is in hen die God ongehoorzaam zijn. Eens leefden wij allen net als zij: wij volgden onze wereldse begeerten en alle aardse verlangens die in ons opkwamen en stonden van nature bloot aan Gods toorn, net als ieder ander. Maar omdat God zo barmhartig is en de liefde die Hij voor ons heeft opgevat zo groot, heeft Hij ons, terwijl wij allen dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Door genade bent u gered! Hij heeft ons samen met Hem tot leven gewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus. Zo zal Hij, in de eeuwen die komen, laten zien hoe overweldigend rijk zijn genade is, hoe goed Hij voor ons is in Christus Jezus. Door die genade bent u nu immers gered, doordat u gelooft. Deze redding dankt u niet aan uzelf; ze is een geschenk van God en geen gevolg van uw daden. Niemand kan zich er dus op laten voorstaan. Want Hij is het die ons gemaakt heeft tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid.